Ga naar de inhoud

4. Weg met vooroordelen

Preventie richt zich ook en met name op díe ouderen, die minder bewegen of een groter risico hebben op vallen of eenzaamheid. Het kan veel voldoening geven om juist die mensen te bereiken, maar hoe doe je dat?

Het klinkt misschien gek, maar u kunt mensen raken door iets waar ze tegenop zien, om te draaien naar iets positiefs. Ouderen die weinig de deur uitkomen, dragen daar uiteenlopende redenen voor aan. Ze zeggen bijvoorbeeld ‘Dat is niet voor mensen zoals ik en ik

  • kan er niet komen
  • ken daar niemand
  • ben niet zo’n groepsmens
  • houd daar niet van
  • heb dat niet eerder gedaan
  • leer niks meer op mijn leeftijd.’

Daar kunt u vervolgens iets mee.

Benoem het tegendeel

Bedenk welke vooroordelen of drogredenen zouden kunnen gelden voor uw doelgroep en onderzoek het ook daadwerkelijk, bevraag uw ouderen. Benoem vervolgens het tegendeel, liefst verpakt in een quote van een eerdere deelnemer of een rolmodel, bijvoorbeeld:

“Ik heb een behoorlijke smak gemaakt en mijn enkel en pols gebroken. Het herstel duurde lang en ik heb me echt alleen gevoeld in die tijd, ik kon geen kant op. Nu heb ik een cursus ‘Vallen en opstaan’ gedaan en ben ik lid van een wandelclub om mijn conditie op peil te houden. Ik ben eigenlijk geen groepsmens, maar vind het toch heel gezellig en kan uitkiezen met wie ik oploop. Ik ben door het oog van de naald gekropen. Had ik dit maar eerder bedacht, dat ik met sterkere spieren alle ellende had kunnen voorkomen ” - Kees Brandsma (76).

Als een oudere dit leest, voelt hij zich wellicht aangesproken: het citaat ademt sfeer, optimisme en biedt een oplossing. En ook belangrijk, het raakt aan een hoger verlangen: u goed voelen.

Concreet en invoelbaar

Neem problemen en belemmeringen dus weg en vertel hoe aantrekkelijk het is om mee te doen of iets te ondernemen. Vertel bijvoorbeeld… hoe je ervan opknapt, hoe leuk het is om mensen te ontmoeten, hoe gemakkelijk je er kan komen, hoe fijn je je na afloop voelt. Laat zien… dat u overal aan hebt gedacht, dat er een koekje bij de koffie is, dat er pauze is om even naar het toilet te gaan, dat er een informatieboekje is om mee naar huis te nemen. Wees duidelijk… het is binnen of buiten (en het gaat altijd door, weer of geen weer), het is van dan tot dan.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Iedereen weet dat reclame ons probeert te overtuigen om iets te kopen of ergens aan mee te doen en tegelijkertijd trappen we er met liefde in, want we zijn stiekem onder de indruk van het plaatje. Een foto of filmpje is een buitengewoon krachtig communicatiemiddel, we spiegelen ons er graag aan. Zorg er dus voor dat u ouderen in beeld brengt die een zeker ambitieniveau hebben: sportieve ouderen, slanke ouderen, gewone ouderen. En voor alles geldt: niet té, want dan schiet het beeld het doel voorbij.


Niet alle documenten op deze pagina zijn digitaal toegankelijk. Komt u een document tegen dat niet digitaal toegankelijk is, maar wilt u deze wel graag lezen? Neem dan contact met ons op via info@friesepreventieaanpak.nl.