3. Niets zo moeilijk als gedragsverandering
Welke projecten en interventies gaat u adviseren en/of inzetten? Eenmalige projecten geven voor korte tijd een goed gevoel - lekker bezig! - maar leveren op de lange termijn geen duurzaam resultaat op. Wees daarom moedig en ga zo veel mogelijk voor een relatie met de ouderen voor een langere termijn. Het gaat in deze context om thema’s die gedragsverandering nastreven en dat vraagt een lange adem. Maar ook vaak - gezien de leeftijd van de doelgroep - om snelle actie. Een interessante combinatie!
Zet de oplossing voorop!
Door samen te werken met anderen kan u uw doelgroep nóg beter
bereiken. VeiligheidNL brengt met deze afbeelding duidelijk in beeld met wie u kan
samenwerken in het geval van valpreventie. Op deze pagina vindt u meer
voorbeelden van aansprekende communicatie, die altijd in zijn geheel ingezet
kunnen worden.
Veerkracht, weerbaarheid, relativering en openstaan voor verandering lijken splijtende eigenschappen als het leven tegenzit.
Hoe een oudere zich verhoudt tot vitaliteit, hangt af van zijn fysieke en emotionele conditie, van tijd en geld. Levenservaring kan daarnaast ouderen ruimte bieden voor verandering in gedrag en inzichten, maar het kan ook belemmerend werken. ‘Ik doe dit mijn hele leven al, zo ben ik nu eenmaal.’
Verplaats u weer even in uw doelgroep en hun mogelijke situatie. Als je als oudere...
- minder mobiel wordt, is dat de dagelijkse realiteit, je kan misschien geen kant meer op;
- je eenzaam voelt, ben je meestal ook somber en heb je minder zin om eropuit te trekken en mensen te ontmoeten;
- te zwaar bent, zit je minder lekker in je vel, met minder energie
- ondervoed bent, heb je vaak geen zin in eten.
De persoon in kwestie weet dit, dus… u hoeft het niet nog een keer te benoemen.
Met andere woorden: Het heeft geen zin om het probleem te benoemen, want dat is bekend. Breng daarentegen de oplossing in beeld, want dat biedt perspectief en daar willen mensen eerder en graag aan meewerken! Op het gebied van valpreventie maakte Veiligheid.nl ooit een kraakheldere folder: Duidelijk beeld, korte tekst en gericht op de oplossing. Informatie kan maar beter helder zijn. Soms moet u net even meer vertellen, zoals bijvoorbeeld deze brochure over gezond eten.
Herkenbare, kleine acties
Het is leuk en inspirerend om een bekende Nederlander te zien, maar dat zet allerminst aan tot actie in de eigen omgeving. Daar heb je iemand nodig met slechts een neuslengte voorsprong, want ‘als die het kan, kan ik het misschien ook’. Dát is haalbaar bij gedragsverandering, kleine stapjes. Dus: bied haalbaar perspectief en herkenbare voorbeelden.
Verpak uw interventie, activiteit of informatie dus bij voorkeur in toegankelijke beelden, herkenbare rolmodellen en begrijpelijke taal.
Stichting Thuisgekookt gaat terug naar wat vroeger heel normaal was: buren die zorgen voor elkaar. Buurtgenoten koken voor mensen die dat niet meer kunnen en die koppeling zorgt voor ontmoeting en langdurig contact. Neem eens een kijkje op hun website, want ze brengen de deelnemers in beeld: authentieke, hele gewone mensen. Dat maakt enthousiast en nieuwsgierig en stimuleert mensen om mee te willen doen.
Thuisgekookt gebruikt alleen echte foto’s van echte deelnemers. Dat voel je. Die
authenticiteit maakt dat mensen willen meedoen. Aanrader dus, maar vraag wel
altijd toestemming.
Dus…
Ouderen willen meestal graag meedoen en daar hun best voor doen, maar het leven kan ingewikkeld zijn. Al deze omstandigheden in de oudere levensfases maken dat u uw best moet doen om ouderen te verleiden en te stimuleren op het gebied van bewegen, eenzaamheid, voeding en valpreventie! Wat zijn dan ‘de knoppen’ waaraan je kan draaien? Daar gaan we in de volgende hoofdstukken naar kijken.
Niet alle documenten op deze pagina zijn digitaal toegankelijk. Komt u een document tegen dat niet digitaal toegankelijk is, maar wilt u deze wel graag lezen? Neem dan contact met ons op via info@friesepreventieaanpak.nl.