5. De tien regels van ouderencommunicatie
Als ouderen iets willen weten, vragen ze dat het eerst aan de mensen om hen heen. Zorg dus sowieso dat u een goed verhaal hebt, dat zich laat doorvertellen.
Als u uw advies of interventie onder de aandacht wilt brengen, gaat u communicatiemiddelen ontwikkelen. Ouderen hebben een aantal specifieke voorkeuren als het om communicatie gaat. Door daar rekening mee te houden kunt u meer succes behalen met uw communicatiemiddelen.
Top 10
We hebben een top 10 voor u samengesteld:
- Jongeren scannen razendsnel een berichtje, ouderen hebben liever wat meer én specifieke informatie.
- Jongeren denken ‘dat zie ik daar wel’, ouderen willen weten wat de parkeermogelijkheden zijn, of er openbaar vervoer is en hoe de toegankelijkheid van de locatie is. Niet weten maakt hen onzeker: wees dus zo volledig mogelijk.
- Het wordt vaak vergeten, omdat we zelf niet zo vaak meer bellen, maar de oudste generaties bellen wel én graag. Voor hen is het de snelste weg naar informatie. Vermeldt dus liever geen website voor meer informatie, maar verwijs naar een telefoonnummer en vermeldt daarbij een naam, zodat ze weten dat er een persoon van vlees en bloed achter schuil gaat bij wie ze terecht kunnen. Het geeft hen een veilig gevoel.
- Ouderen zijn over de hele linie digitaal vaardig, maar lezen ook de lokale kranten en het drukwerk dat in de bus valt. Er is dus niks mis met een goede brief, flyer of brochure.
- Wat u vanzelfsprekend vindt op social media, is dat niet altijd voor ouderen. Ze zitten voor informatie, gezelligheid en kleinkinderen op Facebook, maar posten zelden uw berichten door naar derden. Instagram en zelfs TikTok zijn in opkomst, maar ouderen zijn nauwelijks actief op X | Twitter en LinkedIn.
- De oudste generaties lezen liever van papier dan van een scherm. Ze houden van printen en stoppen de informatie in een mapje of in hun tas. Zorg dus binnen uw digitale omgeving voor een printbaar pdf-je met alle relevante informatie over bereikbaarheid, data en tijden.
- Ouderen kijken veel naar lokale televisiezenders en luisteren naar lokale radio. Deze media zijn vaak blij als ze een reportage kunnen maken of mensen kunnen interviewen. Kijk dus goed om u heen welke ouderen een herkenbaar rolmodel zouden kunnen zijn. Ze vinden het vaak leuk om over hun ervaringen te praten en steken met hun enthousiasme anderen aan!
- Gebruik goed leesbare lettertypes en veel contrast. Een witte letter op een zachtgele ondergrond is weliswaar heel hip, maar onleesbaar voor oudere ogen.
- Whatsapp is een waardevol communicatiemiddel. Ouderen - en zeker migranten ouderen - zitten vaak in groepen gelijkgestemden en delen daar veel informatie en wellicht ook over uw initiatief: “Ik ben gisteren naar een sportclub geweest. Had er geen zin in, maar het viel me niks tegen!”. Maak er gebruik van, vraag of u leuke berichtjes en foto’s aan mag leveren.
- Last but not least: Ouderen zijn gevoelig voor relaties en service. Nodig hen dus persoonlijk uit en biedt iets extra’s. Maak het gemakkelijk dat ze iemand mee kunnen nemen, zorg voor iets lekkers, iets om mee naar huis te nemen of een andere geste.
Niet alle documenten op deze pagina zijn digitaal toegankelijk. Komt u een document tegen dat niet digitaal toegankelijk is, maar wilt u deze wel graag lezen? Neem dan contact met ons op via info@friesepreventieaanpak.nl.