Ga naar de inhoud

2. De oudere in beeld

We hebben het hier dus steeds over alle mogelijke communicatiemiddelen (flyer, social media, stukje in de krant of iets op lokale radio of tv) waarmee u ouderen probeert te stimuleren om preventief met valpreventie, meer bewegen, voeding en sociale interactie aan de slag te gaan. Dit doet u met beelden (fotografie en film), tekst en sfeer, waardoor uw doelgroep gaat denken “Hey, dit gaat over mij!” en verder leest. Alle communicatie is gevoel.

Beeldvorming

Deze screenshot uit 2024 van de homepage van ouderenorganisatie Topaz ademt
een en al sfeer. Ze laat zien dat in de missie en visie niet alleen het nu, maar het
hele leven van de bewoner telt.

 

Lachende ouderen op een e-bike of een hippe scooter, op reis, te midden van familieleden en vrienden, gezellig samen aan tafel of topfit aan het sporten, meestal samen als traditioneel echtpaar of te midden van gelijkgestemde generatiegenoten. Het tegendeel is er ook: ouderen alleen in een zorglocatie, eenzaam schuifelend over de gang of naar buiten turend, van achter de vitrages en geraniums. We krijgen steeds weer deze clichébeelden voorgeschoteld, al verschuift het langzaam maar zeker naar een reëler beeld.

Deze beeldvorming beïnvloedt niet alleen de publieke opinie en de maatschappij, maar ook het zelfbeeld van de ouderen. Ze zien zichzelf tegen die negatieve achtergrond van vooroordelen. En dan zie je wat stereotype negatieve beeldvorming doet: mensen gaan zich klein maken, dat gaat helemaal vanzelf. Ouderen hebben vaak het gevoel dat mensen door hen heen kijken. Hier ziet u weer het belang van het waardeerperspectief.

Het is belangrijk om ouderen als volwaardige, zelfstandig denkende mensen tegemoet te treden, hen te erkennen in hun persoonlijke staat van zijn en hen niet te betuttelen. Doe uw best om aansprekende, herkenbare rolmodellen - gewone mensen, zeg maar - aan te bieden en bouw aan mooie voorbeelden van interventies, waarin ouderen worden (h)erkend als de leider van hun eigen leven. Dat spreekt hen aan!

Gewone mensentaal

Een aantrekkelijke foto zegt meer dan woorden. In dit voorbeeld van
Doortrappen.nl in Harlingen is ook de tekst belangrijk, want in het Fries. Dat geeft
sfeer en vertrouwen!

 

Als u teksten schrijft, richt u dan gelijk tot uw lezer. Hou het kort en ga direct op uw doel af: wat wilt u dat de lezer gaat doen? Vermijd ook beeldspraak, want dan ontgaat sommige mensen de betekenis van wat je zegt.

Neem ter inspiratie eens een kijkje bij Doortrappen. Het is een landelijk initiatief, met een Friese website-op-maat. De website ademt een en al plezier in fietsen voor ouderen, met een groot aanbod van seniorvriendelijke fietsroutes overal in de provincie en positieve tips, bijvoorbeeld over het dragen van een helm. De communicatie met de doelgroep is kort, helder en duidelijk en doorvertaald naar verschillende communicatiemiddelen en − ook fijn − waar gewenst in het Fries.


Niet alle documenten op deze pagina zijn digitaal toegankelijk. Komt u een document tegen dat niet digitaal toegankelijk is, maar wilt u deze wel graag lezen? Neem dan contact met ons op via info@friesepreventieaanpak.nl.